Monday 11 May 2015

Persediaan Mengajar Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Penemuan

Persediaan Mengajar Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Penemuan

Bidang                                    :  Menyiasat Daya dan Tenaga

Tajuk                                      : Elektrik

Standard Kandungan           : Murid dibimbing untuk:
                                                2.2 Memahami litar bersiri dan litar selari

Standard Pembelajaran       : Murid berupaya untuk:
                                                  2.2.6 membandingkan kecerahan nyalaan mentol dalam litar
                                                 bersiri dan litar selari

Objektif                                  : Murid dapat menyatakan bahawa mentol yang disusun secara
                                                 selari lebih cerah nyalaannya berbanding mentol yang disusun
                                                 secara bersiri.
                  
Masa                                       : 60 minit (2 waktu)


FASA
CADANGAN AKTIVITI
CADANGAN KOMUNIKASI
1.    Persediaan

Pemerhatian dan analisis

Indikator Amalan
1.1.1      Menggunakan deria penglihatan
1.2.1    Mengenalpasti
            perbezaan dengan 
            betul
1.2.7    Mengimbas
            kembali idea

1. Menunjukkan 2 rajah litar iaitu litar P dan litar Q.
(Lampiran 1)

2. Murid memerhati rajah litar bersiri dan litar selari.

3. Guru menyoal murid dengan mengimbas kembali pengetahuan sedia ada tentang jenis litar dan susunan mentol dalam litar bersiri dan selari.

1. Namakan  litar yang ditunjukkan pada rajah.

2. Apakah perbezaan di antara litar P dan litar Q?


2.     Imaginasi
Penjanaan Idea
Sintesis Idea

Indikator Amalan
2.1.1 Menghasilkan idea-idea
         baharu

2.1.4 Mencari hubungkait
         berdasarkan maklumat
         yang ada.

2.2.2 Menghasilkan lakaran
1.  Guru mengedarkan kad manila kepada setiap kumpulan.

2. Murid diminta membuat lakaran litar selari dan litar bersiri menggunakan 3 biji bateri, 3 biji mentol dan 2 suis.

3.  Guru memilih lakaran litar yang sesuai untuk dipamerkan.

4. Murid diminta membuat hipotesis awal dengan bantuan guru.
1. Lakarkan litar bersiri dan litar selari.

2. Ramalkan mentol dalam litar manakah yang menyala lebih cerah?

3. Bina satu hipotesis berdasarkan ramalan kamu.
3.    Perkembangan

Menguji hipotesis

Penambahbaikan

Menilai

Indikator Amalan
3.1.1 Menokok tambah idea

3.1.2 Mengubahsuai idea


1. Guru membekalkan peralatan seperti, 6 biji mentol,  4 biji suis, 6 biji bateri serta wayar penyambung.

2. Guru meminta murid membina 2 jenis litar lengkap seperti lakaran yang telah dipilih.

3. Murid merekodkan pemerhatian tentang kecerahan mentol dalam lembaran yang diberikan.
(Lampiran 2).

4.Murid menguji hipotesis.

1. Mentol dalam litar manakah yang menyala lebih cerah?

2. Mentol dalam litar manakah yang menyala kurang cerah?

3.Apakah hipotesis yang telah diperolehi daripada pemerhatian yang telah dibuat?



4.    Tindakan

Pelaksanaan Amalan
Berterusan

Indikator Amalan

4.1.1 Menghuraikan idea kepada butiran atau bahagian yang lebih kecil dan khusus.

4.2.1 Peka kepada perkara sekeliling



1. Guru meminta murid membandingkan keputusan yang telah direkodkan dengan hipotesis yang telah dibuat

2.Murid membuat kesimpulan berdasarkan data yang diperolehi.

*Mentol yang disusun secara selari akan menyala lebih cerah daripada mentol yang disusun secara bersiri.

3. Guru menerangkan konsep pelajaran pada hari itu dengan menjelaskan hipotesis yang dibuat sama ada betul atau salah.


1. Adakah benar hipotesis yang telah dibuat?

2. Jika tidak benar, bolehkah kamu membuat hipotesis yang baru?

3. Susunan mentol dalam litar manakah yang lebih baik dan sesuai digunakan?

4. Litar manakah yang sesuai digunakan di rumah-rumah?

5. Mengapakah kamu memberikan jawapan demikian?
  Pentaksiran

5/2/2.2.6

KPS:
KPS 1 -  K1
KPS 2 – K2
KPS 4 – K1, K3
KPS 7 -  K1, K2, K5, K6
KMS 1 – KI, K2, K3, K4
KMS 3 – K1


  Nilai dan Sikap

Bekerjasama, jujur dalam merekod hasil dapatan.

Lampiran 1




 











Litar P


 











Litar Q



Lampiran 2
Merekod Pemerhatian

    Lengkapkan maklumat di bawah berdasarkan pemerhatian dalam ujikaji yang dijalankan.
 



circuit2circuit2circuit2    

      
M                  
   
circuit2





N


i)              Namakan litar-litar di atas.

                 M : ___________________         N: ___________________

ii)             Tuliskan kecerahan mentol di dalam :

                 M : ___________________         N: ___________________







Lampiran 3
LEMBARAN KERJA

Lengkapkan latihan di bawah berdasarkan ujiakaji yang telah dijalankan.

 



circuit2circuit2circuit2    

      

J             
   
circuit2






K


  1. Apakah tujuan penyiasatan ujikaji di atas?
……………………………………………………………………………………………………
                                                                                                                       ( 1 markah)

  1. Nyatakan pembolehubah-pembolehubah
i.              Dimanipulasikan / yang diubah  :  …………………………………………………….
ii.             Bergerakbalas / yang diperhatikan :  ………………………………………………….
iii.            Dimalarkan / ditetapkan  :  ………………………………………………………………
                                                                                                            (3 markah)

  1. Bina satu hipotesis daripada ujikaji di atas. 
………………………………………………………………………………………………………

                                                                                                                        (1 markah)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates